Wednesday, June 20, 2012

baking time..

hello..it's been a while since i last jotted something in here..been quite buzy with i dunno what..hehehe..now i have this new hobby, (well, actually it has always been my hobby, but only lately i managed to make myself occupied with it) baking! feel so happy if i cud bake, feel extra happy when i look at them enjoying my baking.. :) tak kira la sedap ke tak kan...hehehe..i wud bake at night and wud packed some of it to take to the office. kiranya bebudak kt opis ni dah jadi cam bahan ujikaji i..hahaha..jadi tukang rasa kek yg i buat..kat rumah plak, my lil' princess tukang oder la..mcm2 kek dia nak..mcm la mama dia ni terer sangat! hahaha..jadilah ye sayang..at least i tried! :)

the first project was to bake a steamed chocolate cake..haaa..yang ni came out right..gebu jek..lembut jek..the second project was the marble cake..yang ni lagi teruk, i forgot to snap the picture, tau2 dah tinggal seciput..so, next time je lah ye!


my steamed chocolate cake..yummeh!

then i tried an orange cake..it came out..errr..i dunno la..look ok, taste ok..but, after it cooled, mcm a bit padat plak..and i was thinking..apa salahnya ye?? then i started to check on my ingredients..AHA!! now i know why..hahahaha..alahaiiii..this really teached me a lesson..it turned out that my baking powder was already expired!! belum la lama sangat, tapi..padan muka kek BANTAT!! muahahaha..gelakkan diri sendiri ye..

ni ler cake i yang BANTAT tu..hewhewhew!

so, tak lengah2 dah..i got myself a BIG can of baking powder with a longer expiry date! :) and the result was much better..testimoni dari budak2 kt rumah: emmmm..tk sempat tunggu sejuk, abis dah!! kalau tanya mr hb baby plak, jawapan dia sama je.."sedapppp.." cehhhh..entah betul ke tidak!

aaaa..kan gebu tu..u can really taste the orange!

and yesterday, my lil'princess was ready with a wishlist of the cake she had in mind..CARROT CAKE! alamak..pompuan kecik ni memang suka carrot..nasi carrot la..bubur carrot la..and me, definitely not a fan of carrot cake even i DO eat carrot..how wud i know the best texture and taste of a carrot cake? camne yg sedap? emmmm..i wud definitely give it a try, but who wud to judge it for me? i need a critic on my baking..yg ada ni tk boleh pakai..semua pon sedap!! hahaha..

boleh ke jadi rupa cenggini nanti?jeng..jeng..jeng..


please be nice dear wrist! :(
unfortunately, my left hand is not cooperating with me..i guess this SLE is taking its toll on me..takkan la pasal baking kottt...haishhh..with bad joints pain, how am i going to bake? dalam hati tengah bersemangat nih, badan plak buat hal..sabar je la..hope it will recover soon, so i can start with my carrot cake project! wish me luck frens..!




No comments:

Post a Comment