Tuesday, May 15, 2012

transformasi kepimpinan

3 hari lepas, ada kursus yg wajib dihadiri..transformasi kepimpinan katanyaa..yelah,dh dekat2 nk election ni, mcm2 la yg program diadakan utk memastikan sokongan padu dr rakyat..iya lah..ikutkan je lah, ye tk? kata org,masuk kandang kambing, mengembek..masuk kandang lembu, menguak..errr..klo aku tkmo masuk kandang2 ni boleh tk? aku takut dgn menatang2 ni sume..hehe..

Berkenaan dgn kursus yg diadakan ni,aku pun tak tau lagi apa intipatinya..tp yg aku pasti mesti la nk menerapkan nilai2 kenegaraan tu kan..aku ni, walaupun idok le kaki politik, tp aku juga punya semangat kenegaraan..sbbnya? sbb aku syg negara aku..kata org, di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung..perghhh..syahdu lah pulak!!

Inilah perajurit negara kita.. (image fm google)
Mengenang kembali perjuangan org2 dlu nk menjadikan negara kita sebuah negara yg maju spt skrg ni bukan la perkara yg mudah..byk yg terpaksa mereka tempuhi..bkn senang mcm zaman IT skrg, semua di hujung jari..senang ckp, aku suka klo kita amik contoh ayah aku..perghh..bangga nih!! nk cite psl ayah aku yg gi berjuang, gi perang..zaman skrg mana ada perang2 ni..asokar and pulish dok dendiam kt opish..pusing2 town cari penjenayah..ni aku nk cite psl perang yg dlm hutan..mcm movie kt tv tu..ishh..bygkn betapa anggota2 keselamatan pd zaman tu mmg menggadai nyawa kt ujung senapang..skrg ada jgk, tp lain lak kekdah situasinya ya..



Kemerdekaan adalah sebuah hadiah yg tidak ternilai
so, atas sbb keperihan ayah aku menjaga negara ni bersama-sama rakan seperjuangannya tu, aku pun ikut syg negara kita Malaysia ni jgk. takut klo terjadi mcm dlu, negara kita jatuh ke tgn pihak yg salah. sbb tu, aku tk bpe nk paham and tk bpe boleh nak terima jgk dgn situasi terjadi baru2 ni, yg pd dasarnya aku rasa boleh memecah-belahkan negara kita pada bila-bila masa sahaja. yelah, selalunya musuh menyerang kala kita leka dan lalai..kan? sedangkan pd asasnya negara kita ni dibentuk utk kemakmuran dan keselamatan rakyatnya..haih..kan ke elok, kita ni udah le majmuk..hidup la bersatu dan aman damai..

tk salah jika ada pihak yg nk mengutarakan atau melontarkan pendapat or pandangan baru..tp bagi aku, cara tu biarlah cara org berakal dan terpelajar..klo tk, sesia je kita ada Bapa Pendidikan, sesia je kita ni pi belajar tinggi2..bg org mcm aku, yg tk pandai politik, yg tk berminat dgn permainan politik ni..cukuplah kita jadi warganegara yg berbangga dgn negara kita..menyokong kemajuan negara kita dgn menjadi penyumbang kpd negara kita..ecewahhhhh...semangat gitewww!! hahaha..apapun,gunakan akal yg waras, dan nilai sendiri. jgn fikirkan keadaan kita skrg, tp pandanglah ke hadapan..ttg masa depan ank cucu kita nnt.. 

anak2 pewaris masa depan negara..(image fm google)




apapun arus negara kita di masa akan dtg ni, aku ttp mendoakan kesejahteraan utk Malaysia..agar kita dpt hidup dlm negara yg aman dan maju hingga ke ank cucu..bersyukurlah kita dgn kemajuan Malaysia pd hari ini..dgn segala pembangunan dan kemodenan yg kita kecapi hasil dari perjuangan pemimpin yg terdahulu..tp mmg betulkan.."perjuangan kita belum selesai.."

bersama memartabatkan bangsa dan negara


No comments:

Post a Comment