Friday, July 15, 2011

sharing is caring..

Kadang2 terfikir, agaknya mmg susah nk berkongsi kan? dlm hidup ni,ada byk benda yg boleh dikongsi..klo anak2, kongsi ler mainan or gula2..bila tknk berkongsi, jadi begado, hamek kau..tercabut kepala ank patung dari badan, keta mainan dari satu jadi lapan..abih dh bederai kena baling ke dinding..iye tk? berebut gula2 mcm la benda tu tk penah makan..haishhh..
  
putus jgk ni kang..

Klo remaja lak, lg byk benda yg dia tkmo kongsi..bilik, konci memanjang..ntah apa yg disorokkan, brg2..jgn disentuh kt adik2..buntang mata, tegang ank tekak marah kt adik2..heh! tonjol pala kang, baru tau..

Bagi yg berduit, kongsi la dgn yg tkde..tk salah pun..mesti gembira org yg tkde tu..besar hati dia dpt bantuan camtu..kita gak yg dpt pahala (tp jgn la buat sbb nk dpt balasan semata2..heh!) Berkongsi kesusahan dgn org lain dpt mengajar kita mengenali erti kepayahan dan pengorbanan..

Kalau nk diikut2kan, aku ni mmg org yg tk reti nk berkongsi2 ni..maklumlah, aku ni ank bongsu, yg paling manja and paling mengada2..ahaks!! aku mmg pantang kalo org usik brg2 aku..bilik aku jgn masuk tk ttu pasal, katil aku jgn nk dilanyak2 sesuka hati..pokoknya family and kawan2 mmg dh tau la perangai aku yg satu ni..aku mmg tk suka la nk kongsi2 ni..ehhh, byk cantik..suka suki nk share brg aku kan..TAPI, bila masa berjalan, semakin aku bertambah usia, sikap ni dpt aku kikis..skrg aku tk kesah dh nk berkongsi..byk je benda yg aku kongsi dgn org lain skrg ni..haha..(klo tk boleh kongsi tk dpt plak mr hubby share katil dgn aku..) So, bila sikap ni dh dpt aku kikis, tidak lg menjadi habit, aku pun harap ler klo org lain pun boleh buat cam aku buat..malangnya, mmg ada org yg masih berperangai mcm aku dedulu..org yg tk reti berkongsi..adesss!!

sharing good time..
So bila dh berkawen and dah berfamily ni, ada la byk benda yg ptt kita kongsi bersama..bkn dari segi wang ringgit dan harta semata-mata (mcm la byk benor nk dikongsi iye??) tp juga benda2 yg melibatkan peribadi dan perasaan..susahnya bila tk berkongsi ni, udah jadi mcm dragon dua kepala, bercabang kt tengah2, badannya masih satu..sbb tiap2 individu nk mempertahankan hak masing2..masing2 rasa dorang yg ptt dpt keistimewaan tu..menjadi pemilik mutlak ruang/barang/perjanjian or apa2 pun..yang menjadi masalah kt sini, bila benda kecik pun dh tk boleh nk dikongsi, mmg tk boleh pakai la pepatah, ringan sama dipikul, berat sama dijinjing..cubit peha kanan, peha kiri terasa juga..sbb bila tk berkongsi, then tkde connection antara 2 individu tu..(ala, klo dgn gf pon kita share memacam kan..dan2 tu terasa connection cam kena karen! Heh!!) kesudahannya, kalau tkde perasaan sedar akan kepentingan berkongsi ni tadi, jadi le “hidup kau hidup aku”..zaman moden ni mmg boleh je klo nk hidup pesen ni..bkn susah pun..kan? Tp takkan ada org mengimpikan kehidupan plastik camtu..jadi, senang cerita, tk salah klo kita berkongsi utk kebaikan..


sharing secrets..

Still aku nk kata, benda ni elok diterapkan dlm sesebuah perhubungan dua hala..baca betul2.. DUA HALA..bukan lak nk diimplemen dgn pihak ketiga pulak..ahahaha..sbb aku boleh kongsi byk benda..tp sorry ye, aku tk mau kongsi HUBBY! So, nmpknya masih ada la sikap tk mau berkongsi dlm diri aku..ehehehe..(tp yg satu ni tk memudaratkan mana2 pihak yg tk terlibat). Jadi aku nk bgtahu la kt sini, bagi perempuan2 kat luar sanun, carilah kehidupan anda sendiri, try survive and redah..tkyah la nk mengadu domba ttg dilema la apa la.. or tiba2 nk teringat2 kt bf lama yg dh jadi suami org..tk de manisnya nk kongsi part yg satu ni (believe me..). Untuk para suami plak, tak payah la nk berkongsi kasih syg anda dgn org2 yg tk sepatutnya..nnt kalo dh dibahagi2kan, apa la yg tinggal utk anak dan isteri...renung2kan...

Eh! Semalam layan citer KONGSI dgn mr hubby, lain je plak storyline dr entry nih..hehehe..~wink!!~


No comments:

Post a Comment